NS Retour

BRIEFING.
Achtergrond:
Zowel NS Reizigers, NS International als NS Zakelijk bouwt met haar content (samenwerkingen) een flink bereik op. Het is enorm zonde dit bereik niet de ‘delen’ met elkaar. Immers, consumenten consumeren content ‘organisch’. Ze lezen of zien wat, klikken door, komen ergens terecht. NS wil met haar content inspiratie bieden voor uitstapjes of weekendjes weg. Voor de consument is er geen ‘scheiding’ tussen NSR, NSZ en NSI.

De opdracht:
Ontwikkel een overall content strategie voor alle segmenten van NS en zorg voor een optimaal 360° media ecosysteem

Doelstelling:
De niet-frequente treinreiziger inspireren om er vaker op uit te gaan en hierbij de trein vaker te overwegen

RATIONALE.
Kern inzicht:
Reizen met de trein biedt een moment van rust, van bezinning.

Content Strategie:
Een reis wordt geïnspireerd door de bestemming. De uitdaging is hierbij om de bestemming en de reis onlosmakelijk met elkaar te verbinden. Dit doen we door op de terugweg van de reis in de trein de ervaringen van reizigers te ontsluiten. Emotie en beleving van de reiziger staan hier centraal. Het fijne gevoel van de stad, maar ook zeker de rol van de trein zijn herkenbaar maar de focus ligt altijd op de reiziger.

Rode draad:
De basis van de films is het retour format met daarin de wijze van portretteren. Muziek speelt een verbindende rol in de films om zo herkenbaarheid te creëren en vormt de basis van de films. Door dezelfde muziek te gebruiken komt er verbinding tussen de segmenten en daarmee herkenning. De cadans van de trein komt hier duidelijk in terug. Het is een gevoel tussen avontuur en thuiskomen, maar zonder dat het melancholisch terugkijken wordt. De trein is nog onderdeel van het avontuur maar in een omgeving waar de spanning van dat avontuur verdwenen is (maar de positieve energie nog niet). Het is een soort optimistische ontlading op een plek waar je je thuis voelt, omdat je het comfort, de ruimte, de tijd en ook een gevoel van veiligheid hebt.

Doorvertaling naar segmenten:

NS Reizigers:
Dagtripjes gaan primair over het vieren van relaties. De bestemming is het canvas om de vriendschap te vieren. Samen nieuwe ervaringen opdoen en het ontdekken van de nieuwe bestemming staat dus bij NSR centraal. De ervaring van de twee vriendinnen op de terugweg is de rode draad in de films en de bestemming is het canvas.

NS International:
Memorabele ervaringen opdoen en het ontdekken van de nieuwe bestemming (vanaf het station) staat bij NSI centraal. Het karakter van de film past zich aan afhankelijk van het gevoel van de desbetreffende stad. De kijker wordt aan de hand van herinneringen van de hoofdpersoon meegenomen door de stad en stimuleren het reisgevoel.

NS Zakelijk:
Reizen is onderdeel van de werkdag. NS Zakelijk bied de reiziger vrijheid om de reis in te vullen op een manier die het best past bij elke dag. Niet van een bestemming. Maar van een ondernemer. En zijn beleving en gedachten onderweg.

NS Reizigers
NS International
NS Zakelijk

share on