Museumnacht – Behind The Canvas
Opdracht:
Hoe kunnen we TikTok gebruiken om de volgende generatie creatieven aan te moedigen om musea te bezoeken.
Inzicht:
Zonder verhalen mist kunst context en betekenis en is het gewoon olie op een canvas. Inkt op papier.
Strategie:
De norm van een museumervaring uitdagen en moderniseren. We versterken de interpretatie van kunst door er betekenis en context aan te geven.
Campagne:
We creëerden het concept ‘Behind the Canvas’ waarin we verborgen verhalen op een frisse en spannende manier tot leven brachten. Verhalen over meesters waar je nog nooit van hebt gehoord en details die je nog nooit zijn opgevallen. Deze verhalen gaven de kunstwerken meer betekenis.
Kickoff:
We trapten de campagne af met een exclusieve culinaire beleving tijdens Museumnacht. Het doel was om alle zintuigen te openen en zo het publiek de ultieme kunstervaring te bieden. Tussen de gangen door gaven kunstliefhebbers inspirerende art talks en deelden ze onbekende verhalen over kunst, musea en kunstenaars.
TikTok:
We selecteerde vier musea (Rijksmuseum, Rembrandthuis, Hermitage en Allard Pierson) en koppelde deze aan vijf bekende creators die de verborgen verhalen over meesters en details onthulden. Deze verhalen gaven de kunstwerken meer context en betekenis. Zo lieten we zien dat kunst je creativiteit kan prikkelen. Je zintuigen kan openen en kan activeren.
Challenge:
Om iedereen mee te laten doen organiseerden we een TikTok challenge #recreateart. Honderden mensen kozen hun favoriete kunstwerk en creëerden het op hun eigen manier. En daarmee inspireerden ze anderen om ook creatief te zijn.