TikTok – Behind The Canvas

Opdracht:
Hoe kunnen we TikTok gebruiken om de volgende generatie creatieven aan te moedigen om musea te bezoeken.

Inzicht:
Zonder verhalen mist kunst context en betekenis en is het gewoon olie op een canvas. Inkt op papier.

Strategie:
De norm van een museumervaring uitdagen en moderniseren.

Campagne:
We creëerden het concept ‘Behind the Canvas’. Een TikTok-format waarin we verborgen verhalen op een frisse en spannende manier tot leven brachten. We selecteerde vier musea (Rijksmuseum, Rembrandthuis, Hermitage en Allard Pierson) en koppelde deze aan vijf creators die de verborgen verhalen over meesters en details onthulden die je anders nooit zouden opgevallen. Deze verhalen gaven de kunstwerken meer context en betekenis. Zo lieten we zien dat kunst je creativiteit kan prikkelen. Je zintuigen kan openen en kan activeren.

Voorbeeld:

@rijksmuseum The Threatened Swan by Jan Asselijn in 60 seconds! 🦢 #museumtime #recreateart #lerenoptiktok @nasrdin_dchar ♬ original sound – Rijksmuseum

Kickoff event:
We trapten de campagne af met een exclusieve culinaire beleving tijdens Museumnacht. Het doel was om alle zintuigen te openen en zo het publiek de ultieme kunstervaring te bieden. Tussen de gangen door gaven kunstliefhebbers inspirerende art talks en deelden ze onbekende verhalen over kunst, musea en kunstenaars.

Challenge:
Om iedereen mee te laten doen organiseerden we een TikTok challenge #recreateart. Honderden gebruikers kozen hun favoriete kunstwerk en hercreëerden het op hun eigen manier. En daarmee inspireerden ze anderen om ook creatief te zijn.



Bekijk de hashtag